Lena och konsten

Antingen-Eller

Publicerad 2014-03-09 10:43:00 i Böcker,

En bok som handlar om meningen med livet. Lättläst och inspirerande. Guiden till den här boken är den danske filosofen Soren Kirkegaard. Måste erkänna att min nyfikenhet på honom har väckts, så jag får nog söka mig till bibliotket eller så blir det att beställa en bok av honom från nätet. Jag citerar ett stycke ur boken som triggade min nyfikenhet och fångade mitt intresse. Läs och tänk efter!
" Den som är bra på att lyssna till sig själv och följa med sina egna svängningar kommer tidigt känna att det är dags att utvecklar som människa, helt automatiskt kommer hon att lägga mindre vikt vid  det yttre, vid tingen och statusen, och i stället börja söka efter insikter och fördjupning. Den som inte är mottaglig för sina egna inre signaler travar på i samma spår, döv för att någontin inom henne protesterar, vill ändra riktning och gå vidare. Sakta stelnar hon, börjar känna att livet är meningslöst och drabbas av en slags tomhet som Soren kallar för Förtvivlan".
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena Jonsson

Är mamma till Moa och Jon, farmor till Saga och Widar, mormor till Adelina. Jag läser, målar, tränar yoga, väver, påtar i trädgårdenlen. När det är sommaren är jag heller ut än inne och på vinter är jag hellre inne än ute. Är lite Antingen -Eller.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela